Kristianstad – svensk films vagga

En artikel av
Emil Fältman, bibliotekariestudent och före detta kristianstadsbo
Regina von Emmeritz och Konung Gustaf II Adolf (1910)

Den skånska staden Kristianstad är inte bara orten där bolaget som idag heter SF Studios har sina rötter. Här kan man säga att svensk filmindustri bokstavligen föddes, och här spelades några av de första svenska spelfilmerna in. Vi bad Emil Fältman berätta mer.

Kristianstad är inte bara intressant ur geografisk synpunkt (staden gör anspråk på Sveriges lägsta punkt med 2,32 meter under havsytan). Det finns också goda skäl att rikta ett filmhistoriskt intresse mot denna stad, som åren efter sekelskiftet 1900 de facto blev födelseplats för den svenska filmindustrin, och skådeplats till landets första försök till ”svensk kinematografisk konst”.

Att det blev Kristianstad berodde till stor del på tre män: fabrikören N.H. Nylander, entreprenören och bokhandelsexpediten Gustaf Björkman samt stadens nöjeskung Frans G. Wiberg. Omständigheterna för filmvisning var vid seklets barndom mycket annorlunda jämfört med idag. Film var ofta ett inslag för kringresande underhållare att visa upp för en häpen publik. Flera städer saknade biografer, och för en del framsynta individer föll det sig därför naturligt att etablera så kallade ”biograf-teatrar”.

Den filmintresserade Gustaf Björkman visade prov på sådan framsynthet, och grundade tillsammans med – och med ekonomiskt startkapital från – N.H. Nylander handelsbolaget Kristianstads Biograf-Teater hösten 1905. Med detta fick staden sin första biograf – enligt samtida uppgifter ett sovrum i en lägenhet på Tivoligatan inrett till biosalong.

Biografen blev en framgång, och de kommande åren expanderade bolaget inom och utanför länet. 1907 hade man ett tjugotal biografer. Samma år lämnade Björkman bolaget, och tillsammans med en handfull förmögna kristianstadsbor ombildade Nylander handelsbolaget till Aktiebolaget Svenska Biografteatern, allmänt känt som Svenska Bio.

Det var inte ovanligt att flera biografer etablerade sig i samma stad. En framgångsrik strategi för att stå sig i konkurrensen var att visa film som konkurrenterna inte hade i sin repertoar, men också att spela in egna filmer – ofta av journalfilmstyp. Svenska Bio var handlingskraftiga i det senare avseendet, och filmade i alla städer man etablerade sig i. Filmerna var däremot inte annat än komplement till de importerade spelfilmer som i övrigt visades, men tanken på att börja göra egen spelfilm måste ha legat nära till hands.

Nylander och Björkman var måhända Kristianstads första biografägare, men de var inte först med att göra spelfilm i staden. Den äran går till Frans G. Wiberg. Under flera år fungerade han som Kristianstads Biograf-teaters främsta konkurrent med sin biograf Grand kinematograf (senare omdöpt till Biorama), men verkade i skuggan av det i alla avseenden större handelsbolaget fram till 1908, då han överraskade med nyheten om att han hade producerat en spelfilm: en film som senare skulle komma att kallas Han som klara’ boven (regi: Oscar Söderholm). Filmens handling följer en bonde som blir rånad av en tjuv utklädd till tiggare. Tjuven blir så småningom infångad av en S:t Bernardshund (Wibergs egen) och omhändertas av polisen medan hunden hyllas.

Han som klara’ boven visades dock inte för publik förrän långt senare – enligt Wiberg själv var den ett tekniskt misslyckande. Ändå har filmen blivit känd som en av landets allra första spelfilmer. Ryktet om den bör också ha verkat eggande för ledningen på Svenska Bio.

Bolaget hade fått in ett rejält kapital från sina biografer, och hade planer på att inte bara göra en film liksom Wiberg, utan ett flertal. Man köpte därför en centralt belägen tomt, och byggde där ett ”filmpalats” där allt som behövdes för filmproduktion, inklusive laboratorium, kontor och ett privat visningsrum, fanns tillgängligt under samma tak. På bottenvåningen fanns en biografsalong (Kosmorama, med ca. 300 platser), och högst upp en filmateljé för interiörtagningar– den första i sitt slag i Sverige. Totalkostnaden för bygget uppgick till 170 000 kronor.

Före Trollhättans Trollywood, Hasseåtages Tomelilla och Filmstaden i Råsunda, fanns alltså Svenska Bios filmpalats i Kristianstad (på Östra Storgatan 53). Från och med sommaren 1909 skulle här skapas en handfull filmer, och publiken skulle för första gången se Svenska Biografteaterns namn på filmaffischer. Eftersom bolagsstyrelsen inte hade erfarenhet av spelfilmsproduktion, rekryterade man Charles Magnusson. Denne hade gjort sig ett namn som biografägare och filmare i Göteborg. Svenska Bio ville därför anställa honom i egenskap av filmare, men Magnusson vägrade nöja sig med mindre än vd-posten, och kom som sådan att driva mycket av det kreativa arbetet bakom Svenska Bios spelfilmsproduktioner.

Först ut var Värmlänningarne (1910), i regi av Carl ”Lalle” Engdahl. Filmen är en bearbetning av folklustspelet med samma namn från 1846 och marknadsfördes som en ”kinematografisk jättefilm”. Sommaren 1909 spelade man även in Fänrik Ståls Sägner (1910) och Bröllopet på Ulfåsa (1910) – även dessa filmatiseringar av kända verk med Engdahl som regissör. I linje med Magnussons vilja att särskilja filmmediet från teatern, valde man att anställa skådespelare från ett närliggande amatörteatersällskap för sommarens filmer. Detta för att amatörerna enligt Magnusson inte tenderade att överdriva sitt skådespel. En olycklig konsekvens är dock att de med jämna mellanrum bryter karaktär och ogenerat tittar mot regissören och hans instruktioner.

Filmerna tycks ha mottagits väl av publiken. Nästa inspelningsår, 1910, höjdes ambitionerna. Magnussons plan var att spela in 10 filmer under slagordet ”svensk kinematografisk konst”. Verkligheten blev mindre ambitiös och endast fem produktioner påbörjades: två antiemigrationsfilmer; en nyinspelning av fjolårets Bröllopet på Ulfåsa; Järnbäraren (1911) samt den storslagna Regina von Emeritz och Konung Gustaf II Adolf (1910). Endast de två sistnämnda fullbordades och visades på bio. Inför de nya produktionerna hade Magnusson till synes frångått sin film d’art-princip att arbeta med amatörer – de bärande rollerna spelades av skådespelare från Dramaten och Kungliga Operan. Regissör blev Dramatens Gustaf ”Muck” Linden.

1910 blev också Svenska Biografteaterns sista år i Kristianstad. Året därpå flyttade de sin spelfilmsproduktion till Stockholm. 1919 genomdrev ledningen en fusion med konkurrenten Filmindustri AB Skandia och bytte namn till Svensk Filmindustri – fortfarande med Magnusson som VD. Även om den filmproducerande delen av bolaget hade lämnat Skåne, fanns delar av styrelsen kvar i Kristianstad ett par år till. Sedan dess har staden trätt tillbaka till förmån för andra mer namnkunniga filmstäder i Sverige. Samtidigt bär Kristianstad onekligen på en unik filmhistoria, och det fundament på vilket Svensk Filmindustri byggde vidare på hade inte varit möjligt om det inte vore för ett par framsynta biografägare i staden. Sedan 1972 fungerar ateljén på Östra Storgatan som filmmuseum, där rekvisita från Järnbäraren kärleksfullt har återskapats.

(publicerad i januari 2023)


Filmer (helt eller delvis) inspelade i Kristianstad

Klicka på titlarna för att läsa mer om filmerna i Svensk Filmdatabas

  • Den första spelfilmen i Kristianstad, och en av de första i hela landet. Titeln ska vara en anspelning på filmstjärnan Clara Bows namn. Hon var nämligen populär när filmen återupptäcktes och namngavs i slutet av 1920-talet. Filmen fick sin premiär för allmänheten först 1935, när den (i grovt redigerad form) ingick i klippfilmen Minns du? (1935). Se denna version på Filmarkivet.se, länk längst ner på sidan.

  • Svenska Bios första storsatsning. Filmen är huvudsakligen inspelad på plats i autentiska miljöer dit handlingen är förlagd (om nu Kristianstads slätter kan anses vara ett autentiskt substitut för Värmland). Av filmens ursprungliga längd på närmare 600 meter film, en längd som Magnusson var rädd skulle tråka ut publiken, finns idag ca 289 meter bevarat.

  • Filmatisering av delar av Runebergs nationalromantiska epos. Innehåller ett tidigt exempel på en subjektiv kameravinkel, där publiken får se samma perspektiv som en karaktär som tittar genom en kikare. Av filmerna som spelades in i sin helhet i Kristianstad, är detta den idag bäst bevarade.

  • Slottsromantik i medeltidsmiljö! Vittskövle slott har här fått ersätta det östgötska Ulfåsa, medan ateljén på Östra Storgatan står för interiörscenerna.

  • Den ena av Svenska Bios två inlägg i emigrationsfrågan. Baserad på två av Henning Bergers noveller är filmen ett tafatt försök att visa på vilka fasor eventuella migranter kunde stöta på i Amerika. Huvudkaraktären får av sin mor en amulett och den är det enda han inte blir bestulen på av de flåbusar han stöter på i New York. Detta föremål har stundvis inneburit att filmen i litteraturen kommit att kallas just Amuletten, kanske för att särskilja den från den snarlikt betitlade Emigranten.

  • På samma tema som Emigrant (1910) visar denna film på vilka konsekvenser en flytt till farornas USA kan innebära. Filmen berättar om ett bondepar som utvandrar, köper mark, upptäcker att marken är obrukbar, och flyttar hem till Sverige – där de mottages med kärlek. Delar av filmen spelades in bland verkliga migranter ombord på ett skepp på väg från Göteborg till Hull. Se filmen på Filmarkivet.se, länk längst ner på sidan.

  • Av oklara skäl valde Svenska Bio att försöka sig på en nyinspelning av den nyss färdigställda Bröllopet på Ulfåsa. Denna gång stod Dramatenregissören Linden för regin, men produktionen avslutades efter bara några scener, och återupptogs aldrig.

  • Den troligtvis mest ambitiösa av filmerna som spelades in i Kristianstad. Filmen är en tolkning av Zacharias Topelius pjäs "Regina von Emmeritz", och handlar om mordförsöket på Gustav II Adolf av munken Hieronymus under det trettioåriga kriget. I filmen kläds Maltesholms slott i teaterrekvisita för att efterlikna slottet i tyska Würzburg. Idag återstår endast fragment av filmen.

  • Denna filmatisering av August Blanches pjäs "Jernbäraren" var den sista som spelades in i Svenska Bios ateljéer i Kristianstad före flytten till huvudstaden. Filmen kompletterades med exteriörscener i Stockholm, och finns idag bevarad i ofullständigt skick.

  • Nästan ett sekel efter att Svenska Bio hade spelat in sina sista scener i Kristianstad användes ateljén på Östra Storgatan återigen till filminspelning. Det var Jan Troell som för hylla det kristianstadska filmarvet valde att spela in en scen i sin film om flygpionjären Elsa Andersson i den anrika lokalen. Produktionsbolag var passande nog Svensk Filmindustri.

Se och läs mer