Svenska filmminnen
Göran Everdahl, C-G Karlsson och Johan Andreasson
Göran Everdahl, C-G Karlsson och Johan Andreasson talar om film och minne – egna minnen av film och om filmer om minne.
Filminstitutet har under det andra halvåret 2021 haft film och minne som tema och det är även temat för årets sista podd. Göran, C-G och Johan blir denna gång lite mer personliga än vanligt och minns tillbaka på olika filmupplevelser, lokala biografers utbud, reklamfilmernas lockelse och idag bortglömt biogodis, men talar även om filmer som på olika sätt handlar om minne.
Det här är en artikel i poddformat, en ljudfil som du kan lyssna på när du vill. Göran, C-G och Johan gör vanligtvis en podd som heter Everdahl & Karlssons Film TV, som vi har länkat till längst ner på sidan. Du kan lyssna direkt men om du vill spara ner podden till din enhet så högerklicka i stället på spelaren här nedanför.
(publicerad i december 2021)
Filmerna i podden
Nedanför listas samtliga filmer, och några tv-produktioner, som nämns i podden. Om du vill kolla om filmerna finns tillgängliga på något sätt så gå in på posten för en film du är intresserad (klicka på titeln i nedanstående lista) av och välj knappen "Hitta filmen" längst upp till höger på filmens sida. Där kan du gå vidare och söka på olika sidor vad som finns som exempelvis strömmad film över nätet (vod).
-
Korta, animerade filmer om den honungsätande superbjörnen och hans kompisar – samtliga premiärvisade i Sveriges Television. Dels fem svartvita från 1966 och dels sex färgfilmer från perioden 1972–1991, där titeln "Vargen äter dunderhonung" väcker viss oro.
-
Anarkistisk fars där en rebellisk operaregissör (Etienne Glaser) ska sätta upp Mozarts "Don Juan". Många kritiker jublade och Osten fick en Guldbagge för regin men filmen har blivit mest känd för att Olof Palme såg den på biografen Grand, strax innan han mördades.
-
Goda viljan – the sequel, där Anna och Henrik drabbas av en ny kris. Ingmar Bergman skrev åter manus och det blev en TV-serie i 2 delar.
-
Fyrfaldig Oscarsvinnare som – trots ingredienser som otrohet, barnmisshandel och en brinnande faster – blivit symbol för värnandet om "den lilla världen". Filmens mysbullriga julfirande i tryggborgerlig miljö är ljusår från Noréns julångest.
-
Guldbaggevinnande manusförfattaren Ingmar Bergman skildrar de egna föräldrarnas möte och turbulensen i deras tidiga relation. Fadern spelas av Samuel Fröler fem år innan han drog på sig skärgårdsdoktorns stickade polotröja och modern av Pernilla August – sedermera filmmamma även till Darth Vader. Vann Guldpalmen i Cannes, där även August belönades med det kvinnliga skådespelarpriset.
-
Hasse Alfredsons pensionerade murare sitter på hemmet och dagdrömmer om barndomen i mestadels animerad film med vilda Per Åhlin-teckningar och fin musik av Gunnar Svensson.
-
Animerad, svartvit stumfilm där titelfiguren sånär blir uppäten av ett lejon men (SPOILER!!) räddas av en elefant.
-
Titelfiguren har lagt på hullet och funderar på hur han ska kunna bli nättare.
-
Kapten Grogg och skeppsgossen Kalle lastar segelbåten full med öl och brännvin och ger sig ut på en äventyrlig resa späckad med dramatik.
-
Socialrealism med poesi och humor i 1930-talets allra fattigaste Malmö. Keve Hjelm som vann en guldbagge för rollen som Tommy Berggrens alkoholiserade far drack enligt uppgift en kvarting starksprit varje inspelningsdag. Filmen valdes 1995 till Sveriges bästa film genom tiderna i en omröstning bland filmexperter i Nöjesguiden.
-
Debutregissören Svensson skrev även det självbiografiskt färgade manuset om en tonårstjejs första möte med kärleken i en svensk småstad på 1960-talet. Den ovanligt tydliga skillnaden mellan de kvinnliga och de manliga kritikernas dom över filmen ledde till en hetsig kultursidesdebatt.
-
Bröderna Roy och Roger tar steget från tv-rutan till filmduken i ett brokigt äventyr där de letar efter sin försvunna pappa. I finalen sjunger de "Det ska va' gött å leva". Kritikerna fann det dock inte gött att se filmen – men publiken kom i massor.
-
Om filmkritikern Gerd Osten (Malin Ek) som själv ville göra film men inte lyckades forcera det hinder som den patriarkala filmbranschen satte upp. Suzanne Ostens regidebut om sin egen mor gav Malin Ek en Guldbagge.
-
I filmatiseringen av Leif GW:s "Grisfesten" gav Widerberg åter en biroll till sin Stora Essingen-granne Karin "27:an" Bergstrand som hade bjudit Beck på kaffe i Mannen på taket. Här propsar hon på att Ernst Günthers poliskommissarie ska smaka hennes portvin samtidigt som hon skamlöst tar tillbaka sitt tidigare vittnesmål om att hon sett justitieministern hos den lyxprostituerade grannkvinnan.
-
Edvin Adolphsons playboyaktiga direktör får en golfboll i huvudet och drabbas av minnesförlust, något som i filmen kommenteras som "förbaskat lattjo". Strax efter friar han till en operasångerska ovetande om att hon är hans exfru. Fjäderlätt svensk screwball som var Hasse Ekmans regidebut.
-
Popidol (Ola Håkansson) och skådespelerska (Monica Ekman) möts och blir förälskade när bägge är på turné. Hon med en absurd Beckett-pjäs, han med sitt band Ola and The Jangers. Halldoff skrev manuset tillsammans med Bengt Forslund och Stig "Slas" Claesson. Kritikerna gjorde tummen upp men i radions "Biodags" surade Artur Lundkvist över att Halldoff utnyttjat popen med dess idoldyrkan och bullrande, glänsande yta utan att ta något ansvar för det han skildrade.
-
Roadmovie där Victor Sjöströms åldrade professor, på väg i bil (en Packard 1937) till sin promovering i Lund, återupplever stora delar av sitt liv. Guldbjörnen i Berlin är bara en av filmens många priser.
-
Ännu ett nedslag hos familjen Bergman, high brow-kulturens motsvarighet till Wahlgrens och Parneviks. Här minns manusförfattaren Ingmar en sommardag med sin våldsamme prästpappa, spelad av Tommy Berggren.
-
Dramatiska turer kring kärlek, kättja och svek där manusförfattaren Ingmar Bergman ser tillbaka på sina egna eskapader. Lena Endre hyllades unisont och fick en Guldbagge.
-
Vanligtvis cool och kontrollerad familjefar överger fru och barn i panik över en annalkande lavin. Tragedin uteblir men familjen skakas i sitt fundament när pappan vägrar erkänna sitt svek.
-
Ung man som förlorat minnet fasar för vem han egentligen är och misstänker mörker i sitt förflutna. En symboliskt laddad, våldsam scen med en katt fick signaturen Lill i SvD att skriva "Kattvänner akte sig mycket noga för filmen!"
-
En verklig återträff för Odells gamla högstadieklass dit alla utom hon själv bjöds gav henne idén till den här originella och hyllade regidebuten som vrider och vänder på mobbningens mekanismer.
Läs, se och hör mer
-
Filminstitutets temasida om filmen som minnesteknologi
-
Se Roy Anderssons reklamfilm om familjen som försöker kolla på resultatet av lottodragningen, på Filmarkivet.se
-
Se Birgitta Andersson presentera Husmors filmer (och 29 andra Husmors filmer) på Filmarkivet.se
-
Besök Everdahl & Karlssons Film TV:s hem på webben
-
Lyssna på Görans, C-G:s och Johans övriga poddar för Svensk Filmdatabas