Kvinnliga filmskapare, normbrytare och upprorsmakare
Afsaneh Larsson
Kvinnofilm, snyftare och chick flicks – filmer för eller regisserade av kvinnor har ofta fått stå som en egen genre bredvid normhyllan med filmer regisserade av män, för alla.
Att överhuvudtaget regissera en film som kvinna har varit och är fortfarande normbrytande i sig. Att som kvinna dra på sig geniets, av männen nötta, mantel – en provokation.
Tack och lov är det dock flera kvinnor som under den svenska filmhistorien gång oförsynt har slagit sig fram och ned i regissörsstolarna. Från 1910-talet med pionjärer som Anna Hofman-Uddgren och Ebba Lindkvist i spetsen, mäktiga Karin Swanström och Pauline Brunius på 1920-talet, via de kvinnofattiga decennierna som följde fram till dess att något började hända igen på 1960-talet och Mai Zetterling debuterade med ljuvligt skandalomsusade Älskande par (1964). Zetterlings idag kanske mest kända verk Flickorna (1968), var också den som fick utstå hårdast kritik. De manliga kritikerna tyckte att filmen gjorde meningslös karikatyr på män och enda sättet att göra historien intressant vore att fokusera på männen i den (!).
Precis som Zetterling bröt även de på 1970- och 80-talet debuterande kvinnliga regissörerna såväl ny mark som normer och tabun i sina verk. Regissörer som Marie-Louise Ekman (Barnförbjudet, 1979) och Suzanne Osten (Bröderna Mozart, 1986) som inte minst revolutionerade barnfilmen, påbörjade under denna tid egensinniga karriärer som fortsätter än idag. Men även om de i egenskap av kvinnor i en mansdominerad filmbransch har setts som normbrytande feministiska ikoner är det inte alltid de själva har velat förlika sig med ett sådant epitet eller haft den intentionen med sina verk eller sitt konstnärskap. På samma sätt har vi idag stora kvinnliga regissörer som kanske inte ses som rebeller i sig men som berättar normbrytande historier i folklig form, exempelvis Helena Bergström (En underbar jävla jul, 2015).
Allt eftersom fler och fler kvinnor får chansen att göra film och utrymmet att visa den har även berättelsernas räckvidd breddats och normbrytandet tagit sig nya uttryck. De tidigare årtiondenas upproriska diskussion kring könsroller har breddats från att främst ha innefattat manligt och kvinnligt till att ge rum åt queera röster, transpersoners perspektiv och till att diskutera strukturell rasism, psykisk ohälsa, klass eller sociala konstruktioner. Inte sällan från ett modigt personligt perspektiv för att blottlägga större problem. Bland dagens röster återfinns Lisa Aschan (Apflickorna, 2011), Ester Martin Bergsmark (Nånting måste gå sönder, 2013), Ninja Thyberg (Pleasure, 2013), Anna Odell (Återträffen, 2013), Rojda Sekersöz (Dröm vidare, 2016), Saga Becker (Fuckgirls, 2017), Bahar Pars (Turkkiosken, 2017) och många fler. Allihop normbrytande konstnärer i genimantlar som slagit sig fram och ned i regissörsstolarna utan att be om ursäkt för sig själva, samtidigt som de berättar sina historier – och skapar filmmagi.
(publicerad i november 2017)
Andra filmtips
-
En oförtjänt bortglömd stumfilmspärla av regissören, skådespelaren och producenten Karin Swanström. Katja Kock går till skolans bal klädd i frack och röker cigarr, dricker punsch och gör skandal så det står härliga till!
-
Mimi Pollack gjorde en av endast två långfilmer regisserade av en kvinna på det torftiga 1950-talet. I denna kortfilm får en hemmafru nog av sin maktlystna gnällspik till karl, drar hemifrån och låter honom klara sig bäst han vill – ett tag i alla fall.
-
Ärligt och finstämt om 14-åriga Mackans liv – och hennes idiot till kille. Blev avfärdad av dåtidens manliga kritiker på liknande vis som Flickorna blev, men nu det fanns större uppslutning av kvinnor i branschen som gick till försvar och det blev vild debatt.
-
Sveriges första queer-scifi-action-skräck-musikal-komedi! Om ett lesbiskt rockband och allt och alla de möter på sin resa mot stjärnorna. Bitte Anderssons filmregidebut är en befriande färgstark och glädjesprutande genre-mashup.
-
Som en räddare i nöden kommer Joanna Rytel och spränger sönder tabu efter tabu i denna animerade kortfilm. Två motvilligt höggravida, trötta, kåta, uppgivna mammor försöker överleva moderskapet med hjälp av det ena och det andra, och varandra.
-
I ett patriarkalt samhälle som ser på känslighet som en svaghet och att visa sig svag som ett misslyckande är Ahang Bashis självbiografiska dokumentär ett uppfriskande rebellverk. Med kameran riktad mot sig själv berättar Bashi om sin väg genom en depression och ut i något annat.