Norrköping, en 639-årig filmstjärna

En artikel av
Jan Göransson, Filminstitutets Norrköpingsfödda presschef
På inspelning av UFO Sweden. Foto: wepix

Från 1910-talets stumma stadsfilmer via 1940-talets folkliga fotbollsfeber till 2020-talets uppiggande UFOn – Jan Göransson gör en filmhistorisk vandring i sina norrköpingska kvarter.

Rullgardiner dras upp häftigt. Persienner vinklas. Sömndruckna ögon spärras upp. Människor med håret på ända och med gapande munnar tittar ut genom ett fönster. Vad händer? Darrande fingrar slår 112. Är Norrköping under attack?

Riktigt så illa var det inte. Men varningarna om avstängning av delar av Norrköping city under några nätter 2021 hade inte riktigt nått alla Norrköpingsbor. Filmkollektivet Crazy Pictures ville ha realistiska nattliga biljakter i sin nya film, polisen gav grönt ljus och därmed fick Norrköping under några nätter bli den tuffa lillebrodern till den ännu tuffare storebrodern New York, som under decennier varit plats för actionscener i filmens värld.

Mängder med Norrköpingsmiljöer återfinns i UFO Sweden (2022). Här finns scener utanför legendariska Halvars glassbutik – även besjungen av Ulf Lundell, Leons korvmoj, den branta Lärkabacken där mången svettig körskoleelev tvingats öva dragläge och det brutalistiska parkeringshuset Spiran.

Bilderna från Norrköping kommer spridas i hela världen då filmen i skrivande stund är såld till över 20 länder. En utställning om filmen och om fenomenet UFO genomförs på Arbetets museum i Norrköping i mars 2023 .

Dramathrillern Dogborn (svensk biopremiär 10 februari 2023) – om trafficking – av Isabella Carbonell och med Silvana Imam och Philip Oros – är en annan färsk film som spelats in i Norrköping. Regissören blev så förtjust i staden under inspelningen att hon uttryckte vilja om att flytta dit. Filmens skickliga filmfotograf Maja Dennhag har lyckats fånga Norrköpings industrilandskap på ett aldrig tidigare skådat sätt.

Både UFO Sweden och Dogborn är filmer som till viss del finansierats av Norrköpings filmfond, som startade 2015 av bland andra Johan Karlsson. Inspiration till den har kommit från Film i Väst, Filmpool Nord, Film i Skåne med flera. Knackningar (2021) av Frida Kempff, Moa Martinson – Landsmodern (2019) av Maj Wechselmann, Se upp för Jönssonligan (2020) av Tomas Alfredson, Goliat (2018) av Peter Grönlund är andra exempel på hur Norrköpings filmfond sett till att sätta staden på filmkartan genom medfiansiering. När Crazy Pictures långfilmsdebut Den blomstertid nu kommer i maj 2018 hade sin stora galapremiär på Filmstaden – med röda mattan utrullad på Gamla Rådstugugatan – hade inte Norrköping synts till i långa spelfilmer på 30 år. Biopubliken hade under lång tid fått vänja sig vid att exteriörer i svensk film var synonyma med Trollhättan och Vänersborg.

Det verkade inte heller ha hjälpt att Jonas Fricks Strul från 1988 – med Björn Skifs i huvudrollen – begåvats med kultstämpel och där alla filmquiz med självaktning haft en fråga om vad Skifs rollfigur heter i filmen (rätt svar: Conny Rundqvist). Nina Widerberg har beskrivit filmen så här: ”Klipper man ihop svordomarna i Strul blir det över åtta minuter. Är man känslig för kameraåkningar och perspektivbyten får man ha nära till en hink.” När Frick spelade in sina legendariska actionscener i centrala Norrköping hade det bara gått några år efter att de rivningsivriga lokalpolitikerna låtit förnuftet segra och låtit stadens unika industrilandskap undgå att jämnas med marken.

De allra första levande bilderna av Norrköping som bevarats dateras till 1915. Pampiga Carl Johans Park inleder kortfilmen En tripp genom Norrköping och i de unika upptagningarna märks Lärkabacken, som 106 år senare användes av Crazy Pictures i UFO Sweden. En tripp genom Norrköping går att se på Filmarkivet.se där många korta Norrköpingsfilmer finns att tillgå. Flera handlar om IFK Norrköping, bland andra en film i färg från 1947 när klubben – som på 1940-talet ofta kallades Guldköping (tack vare många allsvenska segrar) – firade 50 år. Året efter, 1948, kom den unika filmen Guldbröderna – en film om Bertil, Knut och Gunnar Nordahl – också den i färg- där vi förutom bröderna får träffa deras föräldrar och beskåda deras guldmedaljer från OS i London 1948. Vi får dock inte höra bröderna tala, istället är det Sven Jerrings röst som får ledsaga oss genom filmen.

Men om Norrköping kunde ses i mången så kallad stadsfilm så lyste staden med sin frånvaro i spelfilmen. Märkligt kan man tycka när Norrköping med den filmbara, mäktiga och dramatiska Kolmårdenskogen i norr endast ligger en knapp tvåtimmars resa från huvudstaden.

Men i Gunnar Skoglunds En vår i vapen (1943) får vi en tidig skymt av industrilandskapet och en vild Motala ström sett från järnbron. Filmen är en av alla beredskapsfilmer som gjordes i vårt land under andra världskriget, med Gaby Stenberg och George Fant i huvudrollerna. Hampe Faustmans Café Lunchrasten (1954) med Annalisa Ericson visade också upp en kort glimt av Norrköping, precis som ”roadmovien” Klarar Bananen Biffen? av Ragnar Frisk från 1957.

Från Förvandlingen av Ivo Dvorák. Foto: Jiří Tirl
Copyright: Stiftelsen Svenska Filminstitutet

En kuriositet i sammanhanget är att regissören Ivo Dvorák med sin Franz Kafka-filmatisering Förvandlingen från 1975 inte hade råd att åka till Kafkas hemstad utan lät en del av Norrköping bli Prag. Närmare bestämt korsningen vid Drottninggatan och Trädgårdsgatan, precis bakom Rådhuset.

När detta skrivs ryktas det om att Sörsjöns äventyrspark (två mil norr om Norrköping) är med i Patrik Eklunds filmatisering av Mats Strandbergs roman ”Konferensen”. Den 639-åriga filmstjärnan Norrköping verkar inte ha tröttnat på uppmärksamheten i filmvärlden.

(publicerad i februari 2023)

Filmer som satt Norrköping på kartan

Klicka på titlarna för att läsa mer om filmerna i Svensk Filmdatabas

Läs och se mer